lørdag 5. juni 2010

Svar på spørsmål - Del2

Tusen takk for alle spørsmålene jeg fikk forresten! Håper dere ble klokere ;)

SVAR

14. kommer du til å sende gave til meg?
Selvfølgelig, Anita :D haha. Jeg er jo tross alt borte på julaften og på DEN STORE DAGEN DIN når du fyller 18 :( så det minste jeg kan gjøre er å sende deg en gave :D hehe. men det blir bare en sokk eller noe.. hihi

15. Hvilken stat er din favoritt stat?
TEXAS, definitivt. Det er fordi kulturen der skiller seg ut fra de andre! Jeg kunne ikke vært mer heldig med hvor jeg ble plassert! Men det er mange andre stater jeg også liker, som f.eks, Arizona, New Mexico og California!

16. Får du vertssøsken?
Jeg får 4 vertssøsken, men bare ei bor hjemme. Også er jeg jo dobbeltplassert da, med ei anna jente.

17. Bestemmer du selv om du blir senior eller bestemmer skolen det?
Det er det nok skolen som bestemmer.. Men heldigvis fikk jeg altså muligheten til å bli senior :D Utrolig glad for det, og jeg anbefaller dere på det sterkeste og prøve å bli det, dere kan nemlig snakke med skolen hvis dere ikke blir det og noen vil kanskje bytte mening :) Slik som jeg har forstått det så er det de som er født før sommerferien som blir seniorer (dette er selvfølgelig ikke helt sikkert), det står altså på hvor gammel du er i forhold til de andre + hvor mye du kan og noen skoler syntes faktisk det er urettferdig for resten av elevene om utvekslingsstudentene hopper rett i senior klassa.

18. Får du lov til å ta lappen i USA?
Lappen får jeg lov til å ta, noe jeg også kommer til å gjøre! :D Dette varier også fra organisasjon til organisasjon, og hvor gammel du blir under oppholdet ditt osv.

19. Får du besøk av familien din under oppholdet?
Slik det ser ut som nå så kommer jeg nok mest sannsynelig til å få besøk av familien når jeg skal ha graduation :) Noe som kommer til å bli utrolig koselig etter å ikke ha sett de på et heeelt år.

20. Hvordan velger de ut en vertsfamilie som passer helt til deg?
Først så fyller utvekslingsstudenten ut en "application" om seg selv, der man skriver veldig detaljert om hvordan man er som person, hva man liker å gjøre osv. Når man tror man har funnet riktig vertsfamilie så må de gjennom en søknadsprosess. Etter dette så er det en referansesjekk, fulgt av personlig intervju og hjemmebesøk. Når de tror de har funnet en perfet match får du greie på det!

21. Har du godt støtteapparat fra din organisasjon?
Ja, det har jeg så absolutt! Først og fremst så får vi jo Regional Coordinator (RC) og International Exchange Coordinator (IEC), vertsfamilien er jo et støtteapparat i seg selv også FTW kontoret i California, foreldrene hjemme osv :) Man er ikke akkurat alene på denne turen, så det er jo bra :)

22. Skal du være med på noen av de turene EF arrangerer
Jeg tror jeg skal være med på noen av de turene EF arrangerer, iallefall til Hawaii! Også spørst det på de andre, fordi jeg må jo tilbringe litt tid med vertsfamilien i ferien også.

23. Hvilke fag skal du velge på skolen?
Jeg er ikke helt sikker på hvilke fag jeg skal velge enda. Det eneste som er sikkert er at jeg må ha English og U.S History. Men amerikanerne er jo ikke akkurat kjent for at de ikke har stort utvalg av fag på skolen, så jeg får nok fylt opp timeplanen min godt :D

24. Hvilke sporter vil du prøve deg på?
Cheerleading, Volleyball og Soccer er noe av det jeg vil prøve meg på :)

25. Kommer du ikke til å savne alle vennene dine og familien din mens du er i USA?
Dette er noe jeg faktisk ikke prøver å tenke så mye på! Jeg vil få et supert år og det kommer til å være verre å reise fra min nye familie og mine nye venner i Texas, enn å reise fra de her hjemme. Det er fordi jeg vet jeg ser de her hjemme igjen, mens de som er i Texas ser jeg kanskje ikke igjen.

26. Hva tror du kommer til å bli vanskeligst?
Det jeg tror kommer til å bli vanskeligst er nok språket de første dagene! hehe, har liksom ikke like bredt ordforråd som amerikanerne, så det kan jo bli spennende :D Hjemmelengsel kan vel også bli litt vanskelig, men tror det skal gå veldig så bra :D

Noe annet dere lurer på så sjekk ut EF sin internett side.

MARTE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar