lørdag 5. juni 2010

Svar på spørsmål - Del1

Ups, det er visst lørdag! sa jo jeg skulle legge ut svarene på fredag, men må nok unnskylde meg med at det tok litt lenger tid å svare på disse spørsmålene enn planlagt. Jeg ville jo ikke haste gjennom spørsmålene, så da kommer de heller en dag for sent :)

SVAR
1. Er du fornøyd med EF/kan du anbefalle de?
JA, jeg anbefaller EF på det sterkeste. Jeg har ikke hatt noen dårlig opplevelse med de i det hele tatt. Hvis det har vært noe så er det jeg som faktisk har misforstått. Jeg føler kanskje at mange har "fordommer" mot denne organisasjonen, men husk på det at det faktisk er deg selv som gjør ting verre enn det det faktisk er. Sender du inn spørsmål til EF så svarer de i løpet av dagen eller neste dag. De er verdens største bedrift innen utdanning, så ja, EF anbefaller jeg!

2. Kan du fortelle litt mer om vertsfamilien din?
Jeg har ikke skrevet så mye om de, spesielt ikke så mye fakta fordi jeg ikke har spurt de om det er lov at jeg legger ut informasjon om de.. men jeg regner med de syntes det er greit, når jeg får lov på facebook :) hehe. Jeg skal bo hos et ektepar i begynnelsen av 40-årene i El Paso, TX. De har 4 unger fra før, men det er bare den minste jenta som bor hjemme og hun er 2 år. Jeg er blitt dobbeltplassert med ei fra Nederland, noe jeg er stor-fornøyd med. Familien er en "militærfamilie", sønnene deres tror jeg er i Irak og faren er en frontfigur for "hjemmebygda".
Det virker som om de er veldig respektert og godt likt! Moren tror jeg jobber med noen greier i forbindelse med aktiviteter etter skoletid. Byen jeg skal bo i, El Paso har 700000 innbyggere, så jeg har ikke akkurat kommet til et lite sted.. Mer informasjon kommer når jeg har blitt bedre kjent med de :)

3. Er du redd for at du ikke skal få noen venner eller komme overens med vertsfamilien din?
Selvfølgelig får jeg litt tanker i hodet om jeg vil bli likt eller ikke, men så lenge jeg er åpen for nye muligheter, blid og positiv tror jeg ikke det skal bli et problem. Jeg er en veldig utadvent jente, så tror jeg skal greie å få venner fort. Når det gjelder vertsfamilien har jeg absoloutt ingen tanker om de kommer til å like meg eller ikke. De virker som en kjempe koselig familie, som jeg er glad jeg kan bli en del av!

4. Hvorfor bestemte du deg for å være utvekslingsstudent?
Jeg er ikke av de som bestemte seg allerede i 7.klasse at de skulle være utvekslingsstudenter. Jeg bestemte meg for mindre enn et år siden! Rundt august begynte jeg å surfe litt rundt på nettet og lese på utvekslingssprogrammer og dette falt heldigvis i smak, men det er en ting jeg alltid har vært sikker på, å det er at hvis jeg skal reise så er det til USA og det ville vært fantastisk om jeg fikk en familie i Texas, og det gjorde jeg. Texas var det stedet jeg hadde skrevet opp til Face The World, for hvor jeg helst ville komme. Så det er lov å ha flaks :) hehe

5. Skal du på camp med noen andre av vennene dine, eller er du "alone"?
Cecilie!! Hehe, det er to andre fra skolen min som også skal på Campen, men jeg har planer om å prøve å henge minst mulig med dem. ikke for å være slem eller noe, men jeg vil få meg andre venner, siden jeg allerede kjenner de jeg går i klasse med fra før. Så for meg reiser jeg "alone", selv om jeg egentlig ikke gjørt det :) og dessuten vet jeg ikke hvilken camp de skal på! hehe

6. Hva gleder du deg mest til?
Dette var et vanskelig spørsmål, for jeg gleder meg til absolutt ALT! Men for å liste opp litt, så gleder jeg meg til;
- Bilturen fram til Gardermoen
- Se alle andre utvekslingsstudenter
- CAMPEN
- Møte Milou for første gang!
- Første møtet med vertsfamilien!
- Alle de fine studene jeg vil ha med vertsfamilien
- varmen
- ny skole
- prom
- graduation
- sport
og mye mer.. :D

7. Vet du kom til Texas, men bestemte du stat selv?
Jeg bestemte ikke stat selv, men jeg var så heldig å komme dit jeg faktisk ville :D
EF har noe som kalles for regionsvalg, der de har delt inn USA i 5 deler;
Western States, South, Northeast, Mountainstates and Midwest. Siden jeg reiste med FTW, underorganisasjonen til EF, kunne jeg skrive tre stater jeg ville komme til og en region. Jeg valgte South, skrev Texas og kom til Texas! Men vær glad uansett hvor du kommer, for du vil få en opplevelse du aldri glemmer uansett hvor du havner enn :)

8. Liker du å reise?
Jeg elsker å reise! Jeg er en person som ikke greier å holde meg i ro på en plass, jeg må flytte på meg hele tiden noe som egentlig er litt bra for da får jeg sett store deler av verden :D heh

9. Var foreldrene dine positive eller negative til at du ville reise?
Foreldrene mine har aldri vært negative til at jeg skal reise, de har bare vært skeptiske. Når jeg først fortalte det til pappaen min svarte han meg ikke direkte om det var greit at jeg reiste, men når jeg hadde fått mast lenge nok så ble det til slutt et ja. De angrer ikke i det hele tatt nå, og syntes dette er en bra opplevelse som jeg vil lære mye av.

10. Hvordan finansierer du oppholdet ditt?
Jeg får et borteboerstipend som dekker ca. 50 000 kr, resten må vi betale selv.. Så dum som jeg er har jeg brukt opp hvert eneste øre jeg fikk til konfirmasjonen min, så foreldrene mine må betale resten :p hehe. Jeg har jobbet siden desember, så de pengene jeg har spart blir til lommepenger. Hver måned i USA vil foreldrene mine sette inn penger på kontoen min, så tror jeg skal greie å overleve der :D

11. Har du mulighet/ vil du reise under ditt opphold i USA?
Når det gjelder EF har vi mulighet til å reise under vårt opphold, både ved at familien tar oss med ut på turer, eller at vi reiser på turer som EF arrangerer. Når det gjelder vertsfamilien så tror jeg vi kommer til å reise litt i ferier, det hørtes iallefall slik ut på dem, noe jeg syntes er veldig bra :D De har blant annet familie i California og New York, så det blir vel kanskje noen turer dit! Når det gjelder EF så tilbyr de Discovery Tours. Turene er forskjellige hvert år, men noe av det jeg kan forvente er en tur til Los Angeles, Hollywood, New York og Hawaii! Jeg skal definitivt på noen av disse!

12. Hvorfor reiser du?
Hvorfor jeg reiser fra deg Anita er fordi jeg vil utforske verden :D jeg greier som sagt ikke å holde meg i ro. Dessuten er jeg såpass lei Norge og den norske skole at jeg bare må komme meg bort. Men hovedgrunnen for at jeg reiser er fordi jeg vil bli kjent med en ny kultur, få en ny familie og nye venner og bare kose meg! Jeg vil lære språket bedre og få en opplevelse jeg aldri glemmer!

13. Gledar du deg?
JA! Jeg tror jeg begynte å telle dager når det var igjen 125 dager til avreise, nå er det bare 42!!! Jeg er utålmodig som en liten unge og skulle egentlig ønske jeg kunne reist neste uke :) hehe.

MARTE

1 kommentar:

  1. Tusen takk for at du svarte på spørsmålet mitt! digger bloggen din :D

    - Ingvild

    SvarSlett